I – Informatie
1.
Noteer de zakelijke gegevens van het
concert of de voorstelling:
2.
Bewaar je toegangsbewijs en je
programma.
3.
Zoek minstens één recensie of
krantenartikel over het concert of de voorstelling.
|
Het bevrijdingsfestival op 5 mei in
park Transwijk. We hebben gekeken naar de band Kovacs, Di-rect.
|
II – Vorm
4.
In wat voor ruimte vindt het concert
of de voorstelling plaats?
5.
Beschrijf in enkele woorden het
toneelbeeld.
6.
Wordt er gebruikgemaakt van moderne
media zoals film en video? Wat is daarvan het effect op de muziek en de
voorstelling?
7.
Op welke manier is het concert of de
voorstelling opgebouwd?
8.
Geef bij een onderdeel van het
concert of de voorstelling aan welke van de volgende punten je hebt
gehoord. In welk muziekstuk/-nummer/lied is dat geweest?
|
In de open lucht in park Transwijk.
Di-rect had niets speciaals op het podium gezet of zo
maar de Kovacs hadden wel nog wat dingen op het podium gezet die bij hun
band
paste. Ze hadden namelijk overal wat opgezette of neppe kraaien neergezet. Ook hadden ze voor een
liedje een grote stoel op het podium gezet met zo’n oude draai telefoon
ernaast. In de telefoon zat dan een microfoon die haar stem zo vervormde
dat het een beetje leek alsof ze echt aan de telefoon zat. Dat zag er wel
leuk uit.
Er werd best veel gebruik gemaakt van lichten. Er
stonden allemaal van die spotlights op het podium die het publiek
inschenen. De lichten hadden allemaal andere kleuren. Dit paste ook wel
echt bij het festival. Door al die lichten en kleuren gaf het een hele
vrolijke en feestelijke sfeer. We waren Bevrijdingsdag echt aan het vieren.
Ze begonnen met wat minder bekende mensen die kwamen
optreden. Maar toen kwamen er steeds meer bekendere mensen. Ronnie Flex
kwam bijvoorbeeld ongeveer half verwegen en zijn ook een stuk bekender als
bijvoorbeeld Eefje Visser die als eerste aan de beurt was. Dotan was als
allerlaatste. Hun zijn natuurlijk ook heel erg bekend. Ook in hun liedjes
zag je hetzelfde patroon. Op het einde van elk optreden deden ze vaak hun
echte grote hits.
De Kovacs hadden veel snelle nummers met hele energieke
refreinen. Vaak zat het allemaal wel in hetzelfde genre. Ze zijn ook een
hele band dus vaak was er sprake van meerstemmigheid. Ook hoorde ik niet
echt geïmproviseerde stukken of zo. Ze deden de liedjes gewoon zoals we ze
kennen.
|
III – Inhoud
9.
Bij welk muziekgenre kun je het
concert of de voorstelling indelen?
10.
Valt de muziek binnen dit genre onder
een bepaald subgenre? Zo ja, welk subgenre?
11.
Is er sprake van cross-over (vermenging)
van (sub)genres? Zo ja, benoem deze.
12.
Welke kenmerken van het muziekgenre
vallen je het meest op?
13.
Houden de verschillende muzieknummers
verband met elkaar? Leg uit hoe ze verband met elkaar houden of juist niet.
14.
Als er sprake is van een verhaal of
een thema, hoe wordt dit dan duidelijk gemaakt? Dat kan zowel in de tekst,
de muziek als in de presentatie tot uiting komen.
|
Het muziekgenre van de liedjes die ze zongen was
energiek en vrolijk.
De liedjes paste dus erg bij het evenement. Er zat vaak veel tempo in de
liedjes en er werden veel instrumenten door elkaar gebruikt. Het was
dus vaak pop en dat soort muziek. Er zat verder geen subgenre in. Er was
ook niet echt sprake van cross-over. Wel zaten in liedjes soms rustige
stukjes maar dan ging het vaak gewoon weer over naar energieke muziek.
Er worden veel instrumenten gebruikt wat ook maakt
dat het zo’n vrolijke muziek is. Ook zat er steeds veel tempo in de
liedjes. Het ritme was snel waardoor het erg vrolijke en feestelijke muziek
was.
Alle liedjes waren erg energiek en vrolijk. Elk
liedje paste echt bij het feest. Bij alle liedjes had je ook zin om te
dansen en om Bevrijdingsdag
te vieren. Ik heb ook alleen maar bands gezien dus in elk liedje speelde
altijd meerdere instrumenten door elkaar.
Door de muziek was de boodschap van die dag erg
duidelijk: feesten en vieren dat wij vrij zijn. Alle muziek was vrolijk en
het hele podiumbeeld en alles paste bij dit thema. De tekst had vaak niet echt
iets met het thema te maken.
|
IV – Functie
15.
Wat is het doel van het concert of de
voorstelling?
16.
Voel je je betrokken bij de muziek?
Is er sprake van communicatie tussen de muzikanten en jou?
17.
In hoeverre heeft het toneelbeeld
(zie 5) een functie gehad in het concert of de voorstelling?
|
Om te vieren dat we vrij zijn van oorlog. Het is
namelijk wel belangrijk
om onszelf eraan te herinneren hoe blij wij moeten zijn dat we ons nu niet
in de oorlog bevinden.
Er was niet echt communicatie tussen het publiek en de
muzikanten.
Het was namelijk ook een groot publiek. Iedereen zat gewoon voor zichzelf
een feestje te vieren. De muziek sprak iedereen apart aan.
Het heeft een best wel goede functie gehad. De sfeer
was erg
feestelijk en het toneelbeeld heeft daar veel bij geholpen. Door alle
lampen en spotlights zag het er allemaal nog feestelijker uit.
|
V – Jouw reactie
18.
Wat verwachtte je toen je naar het
concert of de voorstelling ging? Geef aan waar aan je verwachting is
voldaan (en waar niet).
19.
Wat heeft het meeste indruk op je
gemaakt?
20.
Geef in maximaal 100 woorden je
totale indruk van het concert of de voorstelling. Neem hier ook je mening
in op. Verwerking in je betoog ook wat je bij de vragen hierboven hebt
genoteerd.
|
Ik verwachtte dat het wel druk zou
zijn. Dit was ook zo. Wel had ik verwacht dat er wat meer podiums zouden
zijn en dat die ook wat dichter bij elkaar zouden zitten. Maar dat was niet
zo. Verder had ik
een feestvolle sfeer verwacht en dat heb ik ook gekregen.
Ik vond het het leukste om gewoon met iedereen te
vieren dat we
vrij zijn. Ik vond het ook leuk om ook liedjes te horen waarvan ik niet
eens wist dat ze van die band waren. Toen kon ik ineens verrassend
goed meezingen en besefte ik dat de band eigenlijk best populair is.
Ik vond het erg leuk om naar het
Bevrijdingsfestival toe te gaan. Er
hing daar een leuke en feestelijke sfeer die ik ook als erg prettig
ervaarde. De lichten en alles maakte het ook helemaal af. Ik vind het
ook erg goed dat we deze dag zo uitbundig nog vieren.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten