donderdag 2 april 2015

Reflectie PA3 theaterworkshop

1. Welke workshop heb je vorige week gevolgd?
Stage fighting.

2. Geef een korte samenvatting van de workshop. Wat hebben jullie gedaan?
We hebben geleerd hoe je een paar vechttechnieken zo uitvoert dat je de ander natuurlijk geen pijn doet maar het wel net echt lijkt (bijvoorbeeld iemand schoppen in de maag). Ook hebben we geleerd hoe we de ruimte kunnen gebruiken en hoe je gebruik kan maken van je stem om het er allemaal nog echter eruit te laten zien.

3. Leg in een paar zinnen uit welke termen, regels of handelingen waren belangrijk om de workshop goed uit te voeren. (Voorbeeld: bij de workshop “maskerspel” was het belangrijk om de emoties groot uit te beelden met het lichaam.) Benoem ook waarom deze regels belangrijk zijn. Met welk doel zijn die regels opgesteld?
Je moet veel je stem gebruiken. Als iemand je in het echt zou slaan zou je ook niet gewoon niets zeggen. Ook moest je goed de ruimte gebruiken. Dit moest omdat als je dit niet zou doen je maar gewoon een beetje op een plek blijft staan. Het lijkt dan niet echt een gevecht maar juist heel erg opgezet. Ook als je in een groep te werk gaat en je blijft op een plek staan, dan zit je allemaal heel erg op een kluitje. Door ruimte te gebruiken lijkt het nog echter en blijft het gevecht actief en ‘leuk’ om naar te kijken.

4. Welke overeenkomsten heb je gezien tussen de keuzeopdracht en de workshop?
In al die filmpjes zag je ook hoe ze nep aan het vechten waren. Je zag dat ze vaak veel gebruik maakte van de ruimte en ook veel van hun stem. Wel hadden zij vaak ook nog echt geluidseffecten om het nog echter te maken. In sommige filmpjes deden ze ook een paar dingen die we in de workshop hadden geleerd maar sommige deden karate en zo. Dit hebben we niet gehad in de workshop.

5. Wat was nieuw voor je, wat je in de keuzeopdracht nog niet had geleerd of gezien?
De technieken van hoe je een goed nep gevecht kunt neerzetten. We hadden bij de workshop geleerd hoe je nou een beweging precies moet maken dat het lijkt alsof je bijvoorbeeld iemand slaat, terwijl je dat natuurlijk niet echt doet. Ook hebben we geleerd hoe je dan een heel gevecht in elkaar moet zetten en waar je daarbij allemaal rekening mee moet houden.

6. Ga op internet op zoek naar een voorbeeld (filmpje) waarin je herkent wat je in de workshop hebt geleerd. Benoem welke aspecten je herkent en waarom deze goed/niet goed zijn uitgevoerd.
https://www.youtube.com/watch?v=F2supoVMRn0
Ik herken goed dat ze snel op elkaar reageren. Ze gebruikte ook bijna het hele podium en het was ook goed dat ze een soort verhaal ervan maakte. Ook hun stemgebruik ging heel synchroon met het vechten. Wij hebben bij die workshop ook een paar dingen gedaan die ze in het filmpje ook deden. Bijvoorbeeld als iemand op zijn zij op de grond ligt en je diegene dan in zijn buik schopt. Dit hadden wij ook gedaan maar wij deden het wel wat anders. Maar ik vond de manier van hun er ook gewoon goed uitzien. Behalve dat je bij hun de schop niet echt hoort.



7. Hoe hebt je de workshop ervaren? Je kunt in je antwoord meerdere aspecten opnemen, zoals je leeropbrengst, de sfeer in de groep, de duur van de workshop, de mate van zelfstandigheid, de instructie van de docent, het resultaat van jezelf en je groepsgenoten, etc. Licht je meningen duidelijk toe.
Ik vond het erg leuk. De hele groep deed gelijk heel actief mee en de docent was de heel duidelijk in het uitleggen van de technieken en wat we gingen doen. Je keek gewoon eerst naar een voorbeeld en daarna ging je het zelf oefenen. Dat werkte voor mij heel fijn. Ook zagen al de gevechten er redelijk goed uit, ok al hadden we nog niet zoveel geoefend. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten